PILATES

pilatesPILATES - CZYLI KSZTAŁTOWANIE ŁADNEJ SYLWETKI CIAŁA

 

"Ćwiczenia te, wykonane prawidłowo i opanowane tak że staną się czynnością automatyczną, wniosą równowagę i elegancję do twoich działań codziennych”

Joseph Pilates

 

Metoda Pilatesa to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. W założeniach winna przyczyniać się do wzmocnienia mięśni bez ich nadmiernego rozbudowania, odciążenia kręgosłupa, poprawy postawy, uelastycznienia ciała, obniżenia poziomu stresu oraz ogólnej poprawy zdrowia osób ćwiczących. Główną zaletą metody jest jej efektywność. Sylwetka staje się smukła, a chód sprężysty. Bardzo ważna jest jakość ćwiczeń. Metoda wymaga skupienia i koncentracji. Ruchy są powolne i bardzo dokładne. Ćwiczący muszą również kontrolować przeponę i podczas oddychania wykorzystywać żebra i klatkę piersiową. Zajęcia odbywają się przy spokojnej relaksacyjnej muzyce.

Ten rodzaj ćwiczeń może wykonywać każdy. Brak podskoków i gwałtownych ruchów powoduje, że jest to bardzo dobra metoda dla osób z chorobami stawów, bólami kręgosłupa, nadwagą oraz dla tych, którzy do tej pory prowadzili mało aktywny tryb życia.

Zaczynając naszą przygodę z ćwiczeniami Pilatesa, istotne jest aby poświęcić trochę czasu na poznanie własnego ciała, skorygowanie nieprawidłowej postawy i nieprawidłowego poruszania się oraz oceny, które mięsnie są osłabione ze wskazaniem do wzmocnienia, a które przykurczone. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie, odgrywa wiedza z budowy funkcjonalnej i strukturalnej naszego organizmu połączonej z fizjologią wysiłku, bo tylko taka zapewni nam optymalny dla danej osoby dobór ćwiczeń i nie narazi na dolegliwe kontuzje. Warto zatem zadbać, by w pierwszych krokach, niezbędnych wskazówek udzieliła nam osoba posiadająca fachowa wiedzę medyczną, połączoną ze znajomością technik wykorzystywanych w pilatesie. Pamiętajmy bowiem, że każdy z nas ma różne problemy ze zdrowiem, a tym samym inne wskazania i przeciwwskazania, które należy uwzględnić przy doborze ćwiczeń.

REGUŁY TECHNIKI PILATESA

  1. Ćwiczenia zawsze zaczynamy od rozgrzewki.
  2. Nie spiesz się, im wolniej wykonujesz ruch tym lepiej.
  3. Ćwicz zgodnie z rytmem swojego oddechu.
  4. Wkładaj cały wysiłek w wydech.
  5. "Pępek do kręgosłupa” jest podstawowym hasłem Pilatesa! Jest to pierwszy ruch niemal w każdym ćwiczeniu i stanowi istotę dobrej postawy. Zrób wdech, a podczas wydechu wciągaj pępek ku kręgosłupowi.
  6. Sprawdzaj swoją postawę.
  7. Skoncentruj się na czynności.
  8. Rozwijaj powoli siłę mięśni brzucha, jeśli uwypukli się on podczas ćwiczeń, zrób przerwę.
  9. Ruch ramion zaczynaj od mięśni najszerszych grzbietu i czworobocznych, a nie od ramion.
  10. Istotna jest jakość, a nie liczba powtórzeń.
  11. Ćwiczenia wykonujemy regularnie, najlepiej codziennie.
  12. Nie rezygnuj – ładną sylwetkę uzyskasz jeśli wytrwasz.

Nowości na stronie

Hipo, izo czy hipertoniki?
Podczas wysiłku fizycznego powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie makroelementów dlatego też warto zwrócić uwagę na przyjmowane płyny. Osoby trenu
NAJCZĘSTRZE BŁĘDY TRENINGOWE
1. CZAS Błąd podstawowy, który popełniają niemalże wszyscy. Zbyt długie treningi siłowe, po 1,5 godziny i więcej. Poprawnie wykonany trening maksymalnie 1 godzinę. Później wytwarza
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Po raz enty czyli JAK WYTRWAĆ... :-) Początek nowego roku, po zastawionym świątecznym stole, wtedy to większość z nas postanawia ze wzmożoną siłą wziąć się za swoją sylwetkę, ko