Hipo, izo czy hipertoniki?

hipo-izo-hipertonikiPodczas wysiłku fizycznego powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie makroelementów dlatego też warto zwrócić uwagę na przyjmowane płyny.

Osoby trenujące bardzo często nie zwracają uwagi na to co ikiedy piją, dlatego też wtym artykule dokonamy bardzo krótkiej charakterystyki napojów hipotonicznych, izotonicznych ihipertonicznych.

  1. Napoje hipotoniczne – zawierają mniejszą ilość węglowodanów tj. cukrów prostych oraz złożonych, ponieważ głównym zadaniem tego napoju jest nawodnienie organizmu. Przyjmowanie napojów hipotonicznych zalecane jest przy normalnym trybie dnia z mniejszym wysiłkiem lub przy długotrwałym jednostajnym wysiłku. Przykładem napojów hipotonicznych może być zwykła woda mineralna z bardzo małą zawartością węglowodanów (2-4 g węglowodanów na 100 ml płynu).
  2. Napoje izotoniczne – posiadają zbilansowaną ilość minerałów i składników energetycznych, a ich stężenie jest podobne do stężenia płynów ustrojowych. Napoje izotoniczne zalecane są dla osób aktywnych fizycznie, szczególnie tych które tracą dużo energii pod czas treningów. Zadaniem izotoników jest jednocześnie nawodnienie oraz uzupełnienie energią po intensywnym wysiłku fizycznym. Przykładem napojów izotonicznych może być zwykła woda mineralna z małą zawartością węglowodanów (6-8 g węglowodanów na 100 ml płynu).
  3. Napoje hipertoniczne - napoje te są bogate na składniki węglowodanowe (cukry proste i złożone), co zapewnia dobrą dawkę energii po ciężkim intensywnym ikrótkotrwałym wysiłku. Mogą to by napoje zrobione zwiększej ilości CARBO (10-15g węglowodanów na 100 ml płynu).

Reasumując:

  1. W przypadku krótkiego treningu, w trakcie których poczujesz pragnienie warto sięgnąć po napój hipotoniczny.
  2. Jeśli trening będzie dłuższy, pojawi się problem odwodnienia oraz zużywania zapasów glikogenu (zwiększony czas i intensywność wysiłków). W tym wypadku najlepszy będzie napój izotoniczny.
  3. Natomiast jeśli jesteś już po wysiłku, najważniejszym staje się odbudowa zapasów energetycznych - dobrym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po napój hipertoniczny.

Nowości na stronie

Hipo, izo czy hipertoniki?
Podczas wysiłku fizycznego powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie makroelementów dlatego też warto zwrócić uwagę na przyjmowane płyny. Osoby trenu
NAJCZĘSTRZE BŁĘDY TRENINGOWE
1. CZAS Błąd podstawowy, który popełniają niemalże wszyscy. Zbyt długie treningi siłowe, po 1,5 godziny i więcej. Poprawnie wykonany trening maksymalnie 1 godzinę. Później wytwarza
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Po raz enty czyli JAK WYTRWAĆ... :-) Początek nowego roku, po zastawionym świątecznym stole, wtedy to większość z nas postanawia ze wzmożoną siłą wziąć się za swoją sylwetkę, ko